Od FreD do FreD goes net
Projekt „FreD goes net” stanowi adaptację na grunt europejski
i jednocześnie rozwinięcie niemieckiego programu pilotażowego
o charakterze ogolnokrajowym pod tytułem „FreD – Wczesna
Interwencja wobec Młodych Użytkownikow Narkotykow”.
W realizację tego przedsięwzięcia zostało zaangażowanych
17 krajow członkowskich Unii Europejskiej.
Program FreD został opracowany w Niemczech pod koniec lat 90-tych
w celu opanowania trendu rosnącej konsumpcji narkotykow wśród
młodzieży. Złożyły się na to dwa czynniki: z jednej strony młodzi ludzie
uważali, że nie potrzebują porady, z drugiej jednak system wsparcia nie
oferował im żadnych konkretnych rozwiązań, skutkiem czego grupa
ta pozostawała poza systemem.
FreD został opracowany jako projekt profilaktyki selektywnej
z myślą o zapełnieniu tej luki. Program jest finansowany
przez Centrum Profilaktyki Uzależnień w Malborku i kierowany wyłącznie
do młodych użytkownikow narkotykow, ktorzy po raz pierwszy mają
styczność z policją bądź wymiarem sprawiedliwości. Celem programu
jest wczesne dotarcie do młodych ludzi poprzez rozmowę wstępną,
a następnie realizację ośmiogodzinnej interwencji grupowej.
Ta druga część ma formę „kursu refleksji nad konsumpcją”, podczas
którego uczestnicy analizują swoje zachowanie związane z używaniem.
Adaptacja
Projekt „FreD goes net” powstał dzięki zainteresowaniu wielu krajów
europejskich adaptacją niemieckiego programu FreD. Wspolnym celem
było opracowanie nowych sposobów dotarcia do młodzieży używającej
zarówno substancji legalnych, jak i narkotyków.
W pierwotnej wersji niemieckiego projektu do młodych ludzi docierano
głownie poprzez struktury policji oraz wymiaru sprawiedliwości.
„FreD goes net” swoim polem działania obejmie również szkoły
i miejsca pracy.
Z metodologicznego i naukowego punktu widzenia „FreD goes net”
jest wzorowany na Modelu Transteoretycznym (Transtheoretical Model),
koncepcji Wywiadu Motywacyjnego (Motivational Interviewing) oraz
psychoedukacji.
„FreD goes net” ma postać wczesnej, krótkiej interwencji profilaktycznej.
Na płaszczyźnie behawioralnej kurs ma na celu zachęcenie młodych
użytkowników narkotyków do refleksji i zmiany zachowania związanego
z używaniem. Kurs polega na budowaniu świadomości ryzyka oraz
odpowiedzialności za samego siebie w celu uchronienia młodych ludzi
przed wejściem w uzależnienie.